Dr. Jörg Stelkens
"Nervous Systems – The Sound of Vision"
J. Stelkens, play and talk at Generative Art Summit Berlin – Conference Day 2 "From Algorithms to Artificial Intelligence”, Akademie der Künste Berlin, 4.7.2024
"Interaktives Sound Design - Granular Syntheses mit ChatGPT und crusher-X"
J. Stelkens. Master Class at SAE Munich, 24.6.2024
"Experimental Audio + Artificial Intelligence"
J. Stelkens. Lecture and 3 days workshop at TH Ausgburg, Department mobile eXperience, 30.10 - 10.11.2023 (Master Interactive Mediasystems)
// COMMENT OUT - 10 questions a coder could ask herself before start typing
J. Stelkens. Talk at "disseminations - Media Cultural Practices for the Digital Age", International Symposium, Hochschule Darmstadt h_da, Museum Schloss Fechenbach, Dieburg, 10.12.2016
"Remote psychoacoustic experiments on audio-visual interactions."
Fastl, T. Fleischer, and J. Stelkens. Remote psychoacoustic experiments on audio-visual interactions. In: Proc. 20th Intern. Congress on Acoustics, ICA (2010), Sydney, Australia, 2010. 23.-27.08.2010
"Staging a net show: tubePlug - an audio routing plugin"
S.12 in: "Music in the global village - international conference on network music composition and performance", hrsgg. v. Georg Hajdu, Andrea Szigetvári, bipolar/Kulturstiftung des Bundes, 2007
"KlangForschung - Klang als Gegenstand der künstlerischen Gestaltung"
S.322 in: "sonambiente berlin 2006 klang kunst sound art", hrsgg. v. Helga de la Motte-Haber, Matthias Osterwold, Georg Weckwerth im Auftrag der Akademie der Künste Berlin, www.sonambiente.net , Kehrer Verlag Heidelberg 2006,
ISBN 10: 3-936636-93-1 / ISBN 13:978-3-936636-93-2.
t-u-b-e "Standpunkte"
büro </stelkens> (Hrsg.): t-u-b-e Standpunkte - mit Beiträgen von Knut Aufermann, Oliver Augst, Stefan Beck, Jens Brand, Brunner/Ritz, Ulrich Müller, Frank Niehusmann, Johannes Sistermanns, Tobias Söldner, Jörg Stelkens, Sarah Washington, München: Selbstverlag, 2006.
ISBN-10: 3-00-019178-X / ISBN-13: 978-3-00-019178-7
Lecture: Computer Music Science for musicologist
A seminar about computer and programming technolgoies in the field of New Music.
Instituts für Musikwissenschaft der LMU-München, 2006
DVD 5.1 t-u-b-e "gebeugt"
Stelkens, Jörg; Müller Ulrich; Höfig Christoph (Hrsg.): t-u-b-e gebeugt - dvd video 5.1, Mainz: Schott Musik International, 2005.
Tipp: 24-kanaliger Audio-Output für 30,- €
Stelkens, Jörg: 24-kanaliger Audio-Output für 30€ - Tipp, In: Keyboards, Köln: MM-Musik-Media-Verlag, Nr. 2, 2006.
MPEG-7 - Der Standard, der Ordnung in das Datenchaos bringen soll
Stelkens, Jörg: MPEG-7 - Der Standard, der Ordnung in das Datenchaos bringen soll, In: Production Partner - Professionelle Studio- und Bühnentechnik, Köln: MM-Musik-Media-Verlag, 11/2005, 2005.
MPEG-7 - Technologie-Report
Stelkens, Jörg: MPEG-7 - Technologie-Report, In: Keyboards, Köln: MM-Musik-Media-Verlag, 12/2005 S. 18, 2005.
Den eigenen Ohren trauen
Stelkens, Jörg: Den eigenen Ohren trauen - Radiophone Kunst, Installationen und Audio-Performances aus/in der t-u-b-e, In: Neue Zeitschrift für Musik, Mainz: Schott Musik International, Nr. 3, S. 30, 2005.
Pioniere der elektronischen Musik - Interview mit Hans Peter Haller
Stelkens, Jörg: Pioniere der elektronischen Musik - Interview mit Hans Peter Haller, In: Keyboards, Köln: MM-Musik-Media-Verlag, Nr. 3, 2005.
Mein Tipp
Stelkens, Jörg: Mein Tipp, In: Süddeutsche Zeitung, München: SZ Verlag, Service-Seite 43, 13-10-2004.
Komponetzen
Stelkens, Jörg: Komponetzen - Musikmachen in global öffentlichen und lokal öffentlichen Systemen, In: Neue Zeitschrift für Musik, Mainz: Schott Musik International, Nr. 5, S. 44, 2004.
Boundaryless Music - Internationale Computer Music Conference – ICMC 2003/Singapur
Stelkens, Joerg: Boundaryless Music - Internationale Computer Music Conference - ICMC 2003/Singapur. In: Keyboards. Koeln: MM-Musik-Media-Verlag, 2003, Nr. 1, 2004.
DVD 5.1 t-u-b-e "reloaded"
Stelkens, Jörg; Müller Ulrich; Höfig Christoph (Hrsg.): t-u-b-e reloaded - dvd video 5.1, Mainz: Schott Musik International, 2004
peerSynth
Stelkens, Jörg: peerSynth - A P2P Multi-User Software Synthesizer with new techniques for integrating latency in real time collaboration, In: Proceedings of the ICMC Singapur, USA: International Computer Music Association, 2003.
Lecture: The sound instigators
A lecture followed by a seminar about softsynthesizer, meta-compositions and financial aspects of working with the internet.
Newcastle University, 2003
Netzwerk-Synthesizer (Dissertation)
Stelkens, Jörg: Netzwerk-Synthesizer. - Konzeptionierung eines internetbasierten Multi-User-Softwareinstrumentes zur kollaborativen Klang- und Musik-erzeugung unter Betrachtung historischer und aktueller Ansätze im Bereich der elektronischen und Computer-Musik und unter besonderer Berücksichtigung der Latenzproblematiken digitaler Netzwerke. München: Selbstverlag, 2003
ISBN 3-00-012071-8
Lecture: Granular Synthesizer and Granular Synthesis
An general view of the existing realisations with sound- and programm examples. All available granular synthesizers and its technology are discussed. There is also a presentation of music from famous artists who have used granular synthesis (e.g. Xenakis, Truax, Brümmer)
TU-München, 2002
Lecture: Vocal Singing Synthesis
The goal of a singing synthesis system is to simulate vocal singings. The lecture gives a general view of the existing approaches and summarizes the theory of the swedish scientist Johan Sundberg. Many sound and programm examples. In a possible following seminar students can make their own computer music using the singing-programms. A very interesting theme and much fun teaching a lesson about our voice!
LMU München, 2002
Lecture: Network Composition: A video interview with John Bischoff (2002)
John Bischoff was one of the first american composers who did musical experiments with music computer networks. He founded the famous groups "The League" and "The Hub". Jörg Stelkens did a video interview with Bischoff about Bischoffs point of view on the history of network music and strategies of composing. The lecture presents parts of this interview and gives a general view of the history of network composition approaches. Many sound, pictures and video documents.
LMU München 2002, Newcastle University, 2003
Lecture: Internet based Multi User Instruments
Multi User Instruments allows more than one musician to play, jam or compose together with the same software on the internet. The lecture gives a general view of the different aproaches and the background of the used techniques. Many examples of former and recent art-projects in this field are presented. In a possible following seminar own experiences can be made by using a special midi-network software which the büro </stelkens> has created for that purpose.
LMU München 2002
Lecture: An approach of a physical modell X/Y controller
Since synthesizer are available X/Y controllers (e.g. Joysticks, Mousefields) are used to control sound parameters. The lecture describes the history of used X/Y controllers and an own approach to simulate a physical controller. This approach is realized in the authors software crusher-X.
TU-München 2002
Lecture: A formal framework for linguistic annotation
A lecture based on papers from Steven Bird und Mark Liberman. Annotation graphs are used to encapsulate different approaches of linguistic annotations. Annotations are used to describe e.g. large speech or sound data corpora. Annotation graphs are based on mathematical graph therories.
LMU München 2002
Die Kornmacher (3)
Stelkens, Joerg; Jacobsen, Anke: Die Kornmacher (3) - Technik Special Granularsynthese. In: Keyboards. Koeln: MM-Musik-Media-Verlag, 2001, Nr. 6, 2001.
Die Kornmacher (2)
Stelkens, Joerg; Jacobsen, Anke: Die Kornmacher (2) - Technik Special Granularsynthese. In: Keyboards. Koeln: MM-Musik-Media-Verlag, 2001, Nr. 4, 2001.
Die Kornmacher (1)
Stelkens, Joerg; Jacobsen, Anke: Die Kornmacher (1) - Technik Special Granularsynthese. In: Keyboards. Koeln: MM-Musik-Media-Verlag, 2001, Nr. 1, 2001.
KlangRaum DatenRaum
Stelkens, Joerg: KlangRaum DatenRaum. 2002
Symposium: KlangForschung 2001 Venice, "aesthetical issues of soundresearch"
The "KlangForschung", interdisciplinary Symposium for Electronic Music and Computer Music. The KlangForschung series is conceived by Prof. H.G. Tillmann from the University of Munich and Jörg Stelkens. Well known artists come together to discuss with students different topics regarding sound synthesis and art production. Special guests: Hans Peter Haller, Christina Kubisch, Jörg Sunderkötter, Jan Szulerecki.
LMU München/Venedig 2001
Symposium: KlangForschung 2000 Munich, "Criticism and perspectives of the media arts"
A serious view of the future of media arts and electronic music. Proud to present the following artists and scientists: Gerhard Eckel, Rudolf Frisius, Luc Houtkamp, Peter Kiefer, Tilman Küntzel, Miwa Masahiro, Hans Mittendorf-Labiche (Komponist, Frankreich), Anthony Moore, Peter Neubäcker, Helga Pogatschar, Vincent Royer, Station Rose, Klaus Schöning, Zeitblom and Kalle Kaar.
LMU München 2000
crusherX-Live! - Ein Beitrag zur KlangForschung 1999
Stelkens, Joerg: crusherX-Live! - Ein Beitrag zur KlangForschung 1999. - Konzept und Realisierung eines real-time vapor Synthesizers.
Symposium: KlangForschung 1999 Munich, "Artificial and artistic algorithms"
The KlangForschung presents lectures about algorithm researches. Lectures from: Bernhard Bockelbrink, Graham Lack, Prof. Berhard Leitner, Hartmut Pfitzinger, Hendrik Purwins, André Ruschkowski, Mike Schmidt, Lorenz Schuster, Jörg Stelkens, Wolfgang Strauss and Hans G. Tillmann.
LMU München 1999
KlangForschung ´98. - Symposium zur elektronischen Musik
Stelkens, Joerg; Tillmann, Hans G. (Hrsg.): KlangForschung ´98. - Symposium zur elektronischen Musik. Saarbrücken: Pfau Verlag, 1999.
Symposium: KlangForschung 1998 Munich, "A symposium dedicated to electronic music"
This was the first "KlangForschung". It was purely dedicated to Electronic Music and Computer Music. Lectures from: Klarenz Barlow, Barbara Barthelmes, Ludger Brümmer, Stefan Fricke, Golo Föllmer, Wolfgang Heiniger, Rupert Huber, Prof. Hans Ulrich Humpert , Werner Jauk, Christoph Kemper, Ulrich Müller, Sabine Schäfer, Walter Siegfried, Asmus Tietchens, Elena Ungeheuer and Hansjörg Wicha.
LMU München 1998
Klangskulptur - Echtzeit-Physical-Modelling-Synthese
Stelkens, Joerg; Jacobsen, Anke: Klangskulptur. - Echtzeit-Physical-Modelling-Synthese. In: c`t. - Magazin für Computer und Technik. Hannover: Heinz Heise, 1997, Nr. 2, 1997.
Siemens Medienkunstpreis 97
Stelkens, Jörg (Editor): Siemens Medienkunstpreis 97 - Vilém Flusser, Peter Weibel, Ingo Günther Karlsruhe: ZKM Selbstverlag, 1997
ISBN : 3-928201-18-2
Mehrkanal im Kinosaal
Stelkens, Joerg; Jacobsen, Anke: Mehrkanal im Kinosaal. In: Weltwunder der Kinematographie. - Beiträge zu einer Kulturgeschichte der Filmtechnik. Berlin: Cinema Technologies Kinotech GmbH, 1996, Nr. 3, 1996.
Klangwerkstatt (4)
Stelkens, Joerg; Jacobsen, Anke; Meyer, Carsten: Klangwerkstatt (4). In: c`t. - Magazin für Computer und Technik. Hannover: Heinz Heise, 1996, Nr. 9, 1996.
Klangwerkstatt (3)
Stelkens, Joerg; Jacobsen, Anke: Klangwerkstatt (3). In: c`t. - Magazin für Computer und Technik. Hannover: Heinz Heise, 1996, Nr. 7, 1996.
Klangwerkstatt (2)
Stelkens, Joerg; Jacobsen, Anke: Klangwerkstatt (2). In: c`t. - Magazin für Computer und Technik. Hannover: Heinz Heise, 1996, Nr. 6, 1996.
Klangwerkstatt (1)
Stelkens, Joerg; Jacobsen, Anke: Klangwerkstatt (1). In: c`t. - Magazin für Computer und Technik. Hannover: Heinz Heise, 1996, Nr. 5, 1996.
Prozessoren für unsere Ohren
Stelkens, Joerg; Jacobsen, Anke: Prozessoren für unsere Ohren. In: Die Zeit. Hamburg: Zeit Verlag, 1995, Nr. 11, S. 52, 1995.
Digital total im Saal
Stelkens, Joerg; Jacobsen, Anke: Digital total im Saal. In: Die Zeit. Hamburg: Zeit Verlag, 1995, Nr. 35, S. 35, 1995.
Die Ohren voll
Stelkens, Joerg; Jacobsen, Anke: Die Ohren voll. In: Die Zeit. Hamburg: Zeit Verlag, 1995, Nr. 36, S. 42, 1995.
Medienkunst im Bahnhof?
Stelkens, Joerg: Medienkunst im Bahnhof?. In: vis à vis. - Katalog zur Ausstellung. Frankfurt: Deutsche Bundesbahn, 1995.